Forum wielotematyczne LUKEDIRT Zdjęcia, pogoda i klimat, astronomia, sport, gry i wiele więcej! Serdecznie zapraszamy!
Rajdy samochodowe - Przerażające wypadki w rajdach
LukeDiRT - 8 Grudzień 2022, 07:51 Temat postu: Przerażające wypadki w rajdachNajwięcej tragicznych wypadków w historii rajdów miało miejsce w latach 80. A dlaczego
Oto cytat z Wikipedii
Cytat:
Grupa B (1982-1986) – grupa samochodów w WRC. Miała ona za zadanie wprowadzić do rajdów szybkie samochody, rozwijające podobne prędkości do bolidów Formuły 1, jednak została ona wycofana z powodu serii wypadków.
2 maja 1986 r. do drugiego etapu Rajdu Korsyki Henri Toivonen wyruszył z pozycji lidera. Na 18 odcinku specjalnym, Corte-Ponte Leccia, jego samochód wypadł z drogi na lewym zacieśniającym się zakręcie. Rozpędzony bolid uderzył w drzewo i momentalnie stanął w płomieniach. Zarówno Toivonen jak i jego amerykański pilot Sergio Cresto zginęli na miejscu. Prezes FISA Jean-Marie Balestre wydał zakaz startów autami grupy B, który wszedł w życie z początkiem 1987 roku.
Po tragedii w portugalskim Rajdzie Port Wine '86, kiedy to B-grupowy Ford RS200 prowadzony przez Joaquima Santosa wypadł z drogi zabijając trzech kibiców, ale przede wszystkim po śmiertelnym wypadku Toivonena i Cresto, FISA postanowiła całkowicie wycofać grupę B, jednocześnie w zarodku uśmiercając grupę S. Od tamtej pory najlepsze samochody miały się ścigać w grupie A. Cesare Fiorio, szef Lancii, mając w przygotowaniu A-grupową Deltę w pełni popierał decyzję FISA, tak samo jak Stuart Turner z Forda. W opozycji znalazł się szef Peugeota, Jean Todt, oraz John Davenport z Austin-Morrisa. Po zakończeniu sezonu '86 koncerny Audi, Peugeot oraz Austin-Morris wycofały się z mistrzostw świata.
https://www.youtube.com/watch?v=mLx3zjWUzcsBartek617 - 8 Grudzień 2022, 16:22 Pomijając brawurową technikę jazdy kierowców, to też należy wziąć pod uwagę jakiej jakości były wówczas samochody: miały bez wątpienia mocniejsze silniki jeśli chodzi o konstrukcję (zwłaszcza przy tych przeznaczonych do rajdów to był warunek wstępny), wobec czego nie odmawiały posłuszeństwa z byle powodu, ale nie były tak dobrze wyposażone w różnorodne układy bezpieczeństwa, w przeciwieństwie do pojazdów z obecnych czasów i też raczej gorzej trzymały się drogi. Jednak jak ktoś w wyścigach zwraca dużo bardziej uwagę na prędkość niż na kontrolowane poślizgi i zgrabne skręty, to niestety prędzej czy później powinien się liczyć z jakimś wypadkiem (niekiedy niestety tragicznym i śmiertelnym w skutkach).