Autor nagrania
Krzysztof WitaszekBartek617 - 9 Styczeń 2023, 17:02 Pierwsza linia metra w Polsce była bez wątpienia wielką inwestycją- trochę dziw bierze, że się to jeszcze przed narodzinami dużej części osób z forum (w tym mnie) wydarzyło. zgryźliwy tetryk - 9 Styczeń 2023, 18:57 Pierwsze realne projekty budowy metra w Warszawie powstały już za prez. Stefana Starzyńskiego. Wcześniej (od lat 20-tych XX wieku) powstawały projekty wstępne.
Cytat:
Plany związane z budową podziemnej kolejki w Warszawie pojawiły się już w latach 20. wieku. Ówczesne plany zakładały budowę dwóch krzyżujących się linii: północ–południe oraz wschód–zachód. Plany te nie zakończyły się wyłącznie na fazie koncepcyjnej – w roku 1927 wykonano wiercenia geologiczne. Prowadzone były także rozmowy z zagranicznymi firmami w celu pozyskania finansowania dla inwestycji.
Działania te przerwał kryzys gospodarczy z początku lat 30., a do tematu budowy metra powrócono w 1938 r. Wtedy właśnie ówczesny prezydent miasta powołał Biuro Studiów Kolei Podziemnej. Jednostka ta zajęła się aktualizacją planów budowy metra. Skutkiem tego było opracowanie projektu, który zakładał budowę sieci metra o łącznej długości 46 km. Wtedy założono, że realizacja projektu potrwa 35 lat.
II wojna światowa zniweczyła te plany. Budowę warszawskiego metra na nowo zaczęto w latach 50-tych XX wieku, ale wtedy także (z różnych przyczyn) metro nie powstało.
Obecne metro zaczęto budować w latach 80-tych XX wieku tuz po zakończeniu stanu wojennego.
Cytat:
Prace związane z budową I linii metra w Warszawie realizowana była w okresie bardzo trudnym dla Polski. Od 1985 r. sukcesywnie zmniejszano roczne kwoty przeznaczone w budżecie na jego realizację, na skutek tego wizja zakończenia w terminie inwestycji coraz bardziej się oddalała. W konsekwencji podjęto decyzję o wstrzymaniu budowy I linii metra w kierunku północnym, a skupiono się na odcinku Kabaty–Politechnika.
W 1990 r. Warszawa otrzymała „w darze” 10 radzieckich wagonów do obsługi I linii metra, cztery lata później zakupiono kolejne 32 wagony. W 1995 r., kiedy to do dyspozycji mieszkańców oddany został odcinek od Kabaty do stacji Politechnika o długości 11 km. W następnych latach otwierane zostały kolejne odcinki I linii metra. W konsekwencji cały odcinek został od eksploatacji oddany 25 października 2008 r.
PiotrNS - 9 Styczeń 2023, 23:42 Zupełnie inne miasto i ludzie - widać jak wiele się zmieniło nawet w zachowaniach. Oprawa, czyli infrastruktura i to, jak wyglądają ulice Warszawy, to w ogóle rzeczy aż nieporównywalne Swoją drogą od jakiegoś czasu wydaje mi się, że w latach 90-tych i na początku XXI wieku Warszawa była dość szarym i mało atrakcyjnym wizualnie miastem z dominacją jeszcze siermiężnej, socrealistycznej architektury, bloków, pełna różnego rodzaju hal i choć wyglądała intensywnie w stronę Zachodu, to widać po niej jeszcze było, że to nie ten etap. Później, mniej więcej w czasie ogłoszenia wyboru kandydatury Polski jako współorganizatora Euro 2012 wszystko zaczęło się intensywnie zmieniać - ulice, budynki, dworzec (na starym Centralnym byłem raz, ale nadal pamiętam ten mało przyjemny zapach), komunikacja miejska - i w tym czasie Warszawa zaczęła mnie fascynować. Teraz nasza stolica to zupełnie inne miasto niż w 1995 roku - nowoczesne, błyszczące, pełne wysokich budynków i eleganckich apartamentowców - moim zdaniem naprawdę światowa klasa