Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy. Polityka CookiesDowiedz się więcejCyberbezpieczeństwoOK
Hobby: Większość z wymienionych Pomógł: 130 razy Wiek: 25 Dołączył: 01 Maj 2019 Posty: 12352 Miejsce zamieszkania: Nowy Sącz/Kraków
Wysłany: 30 Październik 2020, 22:55 Planespotting
Nie wiedziałem czy mogę umieścić taki temat w dziale sportowym, jednak pewne cechy pasji, jaką za chwilę opiszę, mają w sobie trochę sportowego charakteru. Precyzja i refleks na pewno się przydają. Mowa tutaj o planespottingu, czyli obserwacji samolotów na wysokościach przelotowych. Lotnictwo jest moim hobby nie od dziś i chociaż wypatrywanie maszyn sunących po niebie może się wydawać pozornie powtarzalnym i nudnym zajęciem, to prawda jest całkiem inna.
Zanim wiosną światem zawładnęła pandemia, każdego dnia spędzanego pod czystym niebem mogłem obserwować niezwykle prężny wzrost znaczenia tego rodzaju transportu. Nowe maszyny, trasy i kolejne linie lotnicze znaczyły niezłą mapę drogową gdzieś hen, wysoko ponad mną. Nie zawsze w tym samym miejscu. Kiedy w okolicy rozbudowywały się burze, samoloty często zmieniały swoje korytarze i zbaczały z kursu tak korzystnie, że niektóre spośród nich, normalnie niepojawiające się nade mną, pokazywały się wyjątkowo ponad moją lokalizacją obserwacyjną. Wtedy wystarczy mi tylko teleskop, krzesełko, notes i coś do pisania, a także tablet albo laptop. Tworzę małe stanowisko obserwacyjne przed swoim ogrodem i mogę oddać się długim obserwacjom, które nieraz przeciągają się do późnej nocy, zmieniając wówczas formę na obserwacje astronomiczne. Przy pomocy aplikacji flightradar24 sprawdzam, czy i gdzie zbliżają się do mnie samoloty, a następnie wypatruję ich i kieruję w ich stronę teleskop. Najwygodniej obserwuje mi się w powiększeniu około 70x. Ukazuje ono już dużo szczegółów (mogę odczytać nawet numer rejestracyjny napisany na spodzie skrzydła), a zarazem samolot nawet w zenicie nie jest jeszcze zbyt duży i mieści się w całości w polu widzenia. Zasięg jest spory, mogę "ściągnąć" samoloty lecące nawet kilkadziesiąt kilometrów ode mnie i podziwiać ich kształty, a także malowania. Poniżej moje stanowisko obserwacyjne na zdjęciu z 10 września 2018 roku:
Oprócz zwykłych lotów rejsowych, często pojawiały się również samoloty wojskowe, rządowe i transportowe, a także specjalnie wyczarterowane maszyny wiozące podróżnych w nierzadko egzotyczne miejsca. 28 maja 2016 roku późnym wieczorem widziałem światła samolotu, na pokładzie którego prezydent Rosji Władimir Putin wracał do Moskwy z wizyty w Grecji (o dziwo nie był w żaden sposób ukryty i dało się go wyszukać w Internecie). 21 września 2018 roku obserwowałem (tym razem nie tylko naocznie, lecz przez teleskop) przelot emira Kataru, który swoim własnym Airbusem A340 pokonywał trasę z Ad-Dauhy do Londynu. Pewnego razu w październiku 2018 niespodziewanie na niebie zaskoczył mnie potężny, należący do NATO samolot Boeing C-17A Globemaster III, na pokładzie którego przerzucano żołnierzy i sprzęt wojskowy z Turcji do USA. Kilkakrotnie zdarzyło mi się widzieć również polskie samoloty rządowe. Innym ciekawym rodzajem obserwacji jest śledzenie dostaw wyprodukowanych maszyn do ich klientów, linii lotniczych czasami nieosiągalnych z mojego punktu obserwacyjnego. Pewnego razu zupełnie przypadkowo trafiłem na dostawę jeszcze ciepłego Boeinga 787-8 Dreamliner, który zawitał nad Nowym Sączem w drodze z fabryki Boeinga w Everett w stanie Waszyngton do głównego hubu linii lotniczych Ethiopian Airlines w Addis Abebie. We wrześniu 2018 wstawałem o piątej rano, aby przez teleskop móc zaobserwować wydłużoną, 74-metrową wersję Airbusa A350 - ówcześnie jak i obecnie najnowocześniejszy samolot pasażerski na świecie, który w barwach hongkońskiego przewoźnika Cathay Pacific (jeden z najbardziej cenionych, luksusowych przewoźników lotniczych świata) pokonywał trasę z Hongkongu do Mediolanu. Dlaczego te obserwacje były tak wyjątkowe i o nich wspominam? Mianowicie ów model samolotu trafił do pierwszego klienta (Qatar Airways) zaledwie pół roku wcześniej, zaś maszyna oglądana przeze mnie była jedną z zaledwie czterech na świecie. Dzisiaj jest ich już 46. Obserwacje warto zaplanować, pamiętając np. o południowej fali wylotowej samolotów dalekodystansowych obsługujących loty z Półwyspu Arabskiego do USA czy o wieczornym koreańskim Boeingu 747 (Jumbo Jet) latającym z Rzymu do Seulu. Należy brać jednak poprawkę na różne wyjątki, gdyż niektóre ciekawe samoloty pojawiają się na niebie nieregularnie, co najczęściej ma związek z pogodą. Ale nie zawsze. Kiedy w marcu 2019 roku, po zestrzeleniu dwóch samolotów wojsk indyjskich zamknięto przestrzeń powietrzną nad Pakistanem, linie lotnicze zmieniły swoje korytarze i choćby samoloty singapurskich i tajskich linii lotniczych latające ze Sztokholmu i Kopenhagi, zostały skierowane nad Polskę i dalej nad Morze Czarne oraz Turcję, zamiast nad kraje bałtyckie i wschodnią Białoruś, dzięki czemu mogłem je zobaczyć. Dodatkową atrakcją są okazjonalne malowania samolotów odróżniające je od innych maszyn tego samego typu tych samych linii lotniczych - LOT przemalował jeden ze swoich Dreamlinerów (SP-LSC) w barwy upamiętniających odzyskanie niepodległości, Turkish Airlines pomalowały jeden z samolotów w barwy "retro" (jest to popularne także wśród wielu innych przewoźników, ale akurat to malowanie widziałem), Air China umieściły na Airbusie A330 duży napis "Star Alliance" promujący międzynarodowy sojusz zrzeszający wielu przewoźników (należy do niego również LOT), zaś na ogonach samolotów linii lotniczych Norwegian wymalowano portrety znanych ludzi związanych z Norwegią.
Linii lotniczych jest tak wiele, że zbieram jak najwięcej z nich. Czasami zdarza się, że przewoźnicy europejscy wypożyczają samoloty od linii np. południowoamerykańskich, dzięki czemu zyskuję szansę zobaczyć maszyny w ich malowaniu na swoim niebie, choć normalnie nie miałbym okazji.
Między innymi z powodu tej mojej pasji, której początek datuję na rok 2013, bardzo lubię krystalicznie bezchmurne niebo
To samoloty jakie udało mi się zaobserwować podczas wybranych przeszłych obserwacji (samolot/numer rejestracyjny/trasa/rok produkcji):
12.09.2018
Boeing 737-800 Turkish Airlines TC-JVJ Billund - Stambuł (2016)
Boeing 777-200 Asiana Airlines HL8254 Seul - Rzym (2012)
Boeing 777-300 Azur Air VQ-BZY Moskwa - Enfidha (2005)
Airbus A380 Emirates A6-EUY Kopenhaga - Dubaj (2017)
Airbus A321 Onur Air TC-OBZ Antalya - Bydgoszcz (1998)
Boeing 777-200 Alitalia I-DBM Tokio - Rzym (2003)
Airbus A320 S7 Airlines VQ-BRD Neapol - Moskwa (2012)
Boeing 737-800 Aerofłot VP-BRF Rzym - Moskwa (2013)
Boeing 777-300 Turkish Airlines TC-LJF Stambuł - Toronto (2016)
Boeing 747-800 Korean Air HL7638 Seul - Rzym (2016)
Airbus A320 Air Moldova ER-AXL Londyn - Kiszyniów (2006)
Airbus A319 Finnair OH-LVC Helsinki - Budapeszt (2000)
Airbus A320 Wizz Air HA-LYO Malmo - Debreczyn (2015)
Airbus A321 S7 Airlines VP-BPC Alicante - Moskwa (2013)
Airbus A321 Finnair OH-LZD Helsinki - Dubrownik (2000)
Boeing 787-900 El Al Israeli Airlines 4X-EDF Tel Awiw - Newark (2018)
Boeing 737-800 SAS LN-RGD Rodos - Umea (2013)
Boeing 737-400 Enter Air LZ-CGW Heraklion - Gdańsk (1996)
Airbus A321 Small Planet Airlines SP-HAX Korfu - Warszawa (2006)
Boeing 737-700 Jet Time OY-JTY Tivat - Helsinki (2001)
Boeing 737-800 Norwegian LN-NHE Oslo - Prisztina (2015)
Embraer 175 LOT SP-LII Kluż Napoka - Warszawa (2009)
Bombardier CRJ-900 Lufthansa D-ACKE Lwów - Monachium (2006)
Boeing 787-800 Qatar Airways A7-BCJ Kopenhaga - Ad Dauha (2014)
Airbus A321 Thomas Cook Airlines OY-TCD Karlstadt - Rodos (2014)
Boeing 767-300 Austrian Airlines OE-LAZ Wiedeń - Pekin (1999)
Boeing 777-200 Austrian Airlines OE-LPC Wiedeń - Tokio (2002)
Boeing 777-300 Qatar Airways A7-BAE Ad Dauha - Berlin (2009)
12.10.2018
Boeing 787-800 Scoot Airlines 9V-OJG Berlin - Singapur (2018)
Airbus A380 Emirates A6-EEG Dubaj - Nowy Jork (2013)
Airbus A320 Wizz Air HA-LYX Kijów - Memmingen (2018)
Airbus A320 Small Planet Airlines LY-SPJ Katania - Wilno (1997)
Boeing 737-800 Ryanair SP-RSA Rodos - Gdańsk (2014)
Boeing 737-800 Turkish Airlines TC-JVT Stambuł - Billund (2016)
Airbus A350-900 Qatar Airways A7-ALD Ad Dauha - Atlanta (2015)
Airbus A320 Alitalia I-DTE Rzym - Moskwa (2009)
Boeing 777-200LR Qatar Airways A7-BBF (Ad Dauha - Houston (2010)
Boeing 777-300 Qatar Airways A7-BAX Ad Dauha - Montreal (2012)
Airbus A321 Turkish Airlines TC-JTR Gotenburg - Stambuł (2017)
Airbus A320 Iraqi Airways YI-ARD Irbil - Kopenhaga (2013)
Airbus A330-300 Turkish Airlines TC-LNC Kopenhaga - Stambuł (2016)
Boeing 787-900 El Al Israeli Airlines 4X-EDF Tel Awiw - Nowy Jork (2018)
Airbus A380 Emirates A6-EUI Dubaj - Houston (2017)
Boeing 787-800 Royal Jordanian Airlines JY-BAG Amman - Chicago (2016)
Embraer 195 LOT SP-LNI Warszawa - Belgrad (2008)
Boeing 737 MAX 8 Norwegian EI-FYI Split - Helsinki (2018)
Boeing 787-900 Etihad Airlines A6-BLC Abu Zabi - Waszyngton (2015)
Boeing 737-800 Travel Service OM-JEX Rodos - Katowice (2001)
Boeing 737-800 Blue Air YR-BMI Londyn - Iasi (1998)
Boeing 787-900 Air Canada C-FRTG Tel Awiw - Toronto (2017)
Airbus A321 Wizz Air HA-LXZ Budapeszt - Malmo (2018)
Boeing 777-300 Turkish Airlines TC-LJA Stambuł - San Francisco (2015)
Boeing 777-200 Asiana Airlines HL8254 Seul - Wenecja (2012)
Boeing 767-300 TUI PH-OYI Warszawa - Antalya (2000)
Airbus A330-200 Air China B-6541 Mediolan - Szanghaj (2012)
Boeing 737-500 UTair VP-BYK Wiedeń - Moskwa (1998)
Airbus A320 Aerofłot VQ-BCM Zagrzeb - Moskwa (2009)
Boeing 777-300 Turkish Airlines TC-JJI Stambuł - Miami (2010)
Boeing 747-400 Asiana Cargo HL7436 Moskwa - Wiedeń (2002)
Boeing 767-300 TUI G-OBYG Kos - Sztokholm (1999)
Embraer 195 LOT SP-LNK Warszawa - Koszyce (2009)
Airbus A330-200 Air China B-5918 Barcelona - Szanghaj (2013)
Boeing C-17 Globemaster III Amerykańskie Siły Powietrzne 02-1110 Ankara - USA (2003)
Boeing 737-800 Rossiya Airlines VP-BUS Nicea - Moskwa (2015)
Boeing 787-800 Royal Jordanian Airlines JY-BAA Amman - Nowy Jork (2014)
Airbus A320 Air France F-GKXS Paryż - Kijów (2008)
Airbus A330-300 Hainan Airlines B-1021 Rzym - Czongking (2017)
Bombardier Challenger 850 VQ-BOV Rusline Wenecja - Sankt Petersburg (2008)
Airbus A330-300 Turkish Airlines TC-LNG Stambuł - Waszyngton (2016)
Bombardier Dash 8 Q400 LOT OY-YBY Warszawa - Kluż Napoka (2007)
Boeng 737-800 Ryanair EI-FEH Tel Awiw - Wrocław (2014)
Boeing 787-800 China Southern Airlines B-2727 Rzym - Wuhan (2013)
Airbus A320 Ural Airlines VQ-BGI Bratysława - Moskwa (2012)
Boeing 737-500 Belavia EW-294PA Mediolan - Mińsk (1996)
Airbus A320 Pegasus Airlines TC-NBS Kopenhaga - Stambuł (2018)
Airbus A350-900 Cathay Pacific B-LRL Barcelona - Hongkong (2017)
07.02.2019
Boeing 777-300 Saudi Arabian Airlines HZ-AK23 Dżudda - Los Angeles (2014)
Boeing 737-800 Enter Air SP-ENG Hurgada - Poznań (2002)
Boeing 777-300 Etihad Airways A6-ETI Abu Zabi - Toronto (2012)
Airbus A320 Royal Jordanian Airlines JY-AYQ Amman - Kopenhaga (2011)
Airbus A380 Etihad Airways A6-APE Abu Zabi - Nowy Jork (2015)
Boeing 787-800 Royal Jordanian Airlines JY-BAC Amman - Nowy Jork (2014)
Boeing 737-800 Aerofłot VP-BRH Bolonia - Moskwa (2013)
Bombardier CRJ-900 Lufthansa D-ACNW Monachium - Lwów (2011)
Airbus A220-300 Air Baltic YL-CSB Ryga - Budapeszt (2016)
Boeing 777-200 United Airlines N57016 Tel Awiw - Newark (2000)
Airbus A330-200 Air China B-6117 Wiedeń - Pekin (2008)
Embraer 195 LOT SP-LNE Budapeszt - Warszawa (2012)
Boeing 777-300 Egyptair SU-GDR Kair - Nowy Jork (2011)
Airbus A321 Aerofłot VP-BTK Barcelona - Moskwa (2018)
Airbus A320 Get Jet Airways LY-FOX Budapeszt - Helsinki (1999)
Boeing 737-800 Pobeda VP-BPV Trevisio - Moskwa (2019)
Boeing 777-300 Kuwait Airlines 9K-AOM Kuwejt - Nowy Jork (2017)
Airbus A321 Aerofłot VQ-BED Mediolan - Moskwa (2009)
Bombardier CRJ-900 Lufthansa D-ACKA Monachium - Rzeszów (2006)
Airbus A350-900 Qatar Airways A7-ALT Ad Dauha - Dallas (2017)
Airbus A320 Aerofłot VP-BTK Belgrad - Moskwa (2013)
Boeing 787-800 Qatar Airways A7-BCY Ad Dauha - Dublin (2015)
Boeing 737-800 Turkish Airlines TC-JVG Sztokholm - Stambuł (2014)
Airbus A380 Emirates A6-EUX Dubaj - Kopenhaga (2017)
Przy takich obserwacjach można dobrze nauczyć się geografii i rozpoznawania kierunków świata, a także zainteresować się lotnictwem głębiej. Lornetka wystarczy do przyjemnych i nieraz widowiskowych obserwacji, polecam Jak podoba Wam się taki "sport"?
Poniżej Airbus A380 linii lotniczych Korean Air uchwycony w porcie lotniczym JFK w Nowym Jorku 19 stycznia 2015 roku. Palce niestety weszły w kadr, bo aby światła lamp z terminala nie odbijały się w szybie, musiałem maksymalnie zbliżyć się do szyby nachylając się nad wentylatorem i musiałem pilnować równowagi Samoloty tej linii lotniczej także latają nad Nowym Sączem, choć akurat nie A380.
_________________ Użytkownicy forum LukeDiRT są jak rodzina
Aktualna pora roku: wielki test dla naszego klimatu
Hobby: Inne Pomógł: 326 razy Wiek: 78 Dołączył: 16 Lut 2019 Posty: 16236 Miejsce zamieszkania: Polska wschodnia
Wysłany: 1 Listopad 2020, 13:07
Portrety znanych ludzi malowane były na samolotach LOT-u już w czasach PRL-u. Na zdjęciu samolot Iliuszyn-62 Mikołaj Kopernik znany z tragicznej katastrofy (14 marca 1980). Zginęła m.in. Anna Jantar.
_________________ 21 grudnia 2024 roku o godz. 10:27 czasu polskiego Słońce przekroczyło punkt Koziorożca (przesilenie zimowe). To początek astronomicznej zimy, która potrwa do 20 marca 2025 roku. Zima kalendarzowa trwa zawsze od 22 grudnia do 21 marca.
Hobby: Większość z wymienionych Pomógł: 130 razy Wiek: 25 Dołączył: 01 Maj 2019 Posty: 12352 Miejsce zamieszkania: Nowy Sącz/Kraków
Wysłany: 1 Listopad 2020, 14:42
W tych czasach, jak i później, już w latach gdy flagową maszyną LOT-u był Boeing 767 (wycofany w 2013 roku), samolotom nadawano także imiona polskich miast. Pierwszy B767 dostarczony do Polskich Linii Lotniczych w kwietniu 1989 roku (był to pierwszy samolot pochodzący zza żelaznej kurtyny w barwach naszego przewoźnika) nosił nazwę "Gniezno" dla uczczenia pierwszej stolicy Polski. Inną nazwą tej maszyny był Papa Alfa (SP-LPA), ponieważ w lotniczym języku istnieje specjalny alfabet, przy pomocy którego w rozmowach między pilotami a kontrolerami ruchu lotniczego rozszerza się pojedyncze litery (w przeciwnym razie, gdyby zdarzył się jakiś trzask na linii czy krótkotrwała utrata zasięgu, pojedyncza literka mogłaby być niesłyszalna).
Obecnie flagowe maszyny LOT-u, czyli Dreamlinery (Boeingi 787-800 i 787-900) nie noszą takich imion z wyjątkiem jednego, piątego z kolei Dreamlinera o rejestracji SP-LRF, którego nazwano Frankiem. Miałem to szczęście, że w swojej podróży do Ameryki trafiłem akurat na niego
W Szwajcarii linie lotnicze Swiss nazwały swoje największe samoloty (Airbusy A330/A340 i Boeingi 777) nazwami swoich 26 kantonów, zaś niemiecka Lufthansa, z powodu ogromnej ilości maszyn, zarówno landami jak i miastami.
Ciekawostką jest też fakt, że na samolotach saudyjskich linii lotniczych wypisane jest muzułmańskie wyznanie wiary, zaś przed odlotem na pokładzie odtwarzana jest modlitwa o szczęśliwą podróż.
_________________ Użytkownicy forum LukeDiRT są jak rodzina
Aktualna pora roku: wielki test dla naszego klimatu
Hobby: Większość z wymienionych Pomógł: 137 razy Wiek: 33 Dołączył: 02 Sie 2018 Posty: 11990 Miejsce zamieszkania: Gliwice
Wysłany: 2 Listopad 2020, 17:31
Kurcze, ja bym chyba nie uchwycił żadnego samolotu Nie jest to prosta sprawa - chociaż nigdy tego nie próbowałem.
Ciężko byłoby wyszukać odpowiednie miejsce na niebie za pomocą szukacza - pewnie trzeba byłoby znać godzinę oraz współrzędne danego przelotu.
Hobby: Większość z wymienionych Pomógł: 130 razy Wiek: 25 Dołączył: 01 Maj 2019 Posty: 12352 Miejsce zamieszkania: Nowy Sącz/Kraków
Wysłany: 2 Listopad 2020, 18:02
To nie takie trudne, ja prędko załapałem jak to się robi Nie trzeba znać żadnych współrzędnych, tylko widząc samolot musisz znaleźć go w szukaczu, wycelować krzyżem celowniczym trochę przed nim i podziwiać Samoloty nie latają aż tak szybko i można je wygodnie śledzić, nawet w zenicie. Dobson się świetnie sprawdza, choć na początku tej pasji łowiłem samoloty również paralaktykiem. Jak widzisz, obserwuję te maszyny prawie masowo, czyli to nie takie wymagające zadanie A warto spróbować, także z Górnego Śląska można zobaczyć (przynajmniej w normalnych czasach) mnóstwo samolotów. Fala wylotowa z krajów Zatoki Perskiej do USA jest od Ciebie jeszcze lepiej widoczna, bo maszyny przelatują w pewnej odległości i możesz je dokładnie obejrzeć - ja widzę je centralnie nad sobą i najczęściej widzę tylko brzuch, chyba że idą korytarzem bardziej na południe. Często masz do dyspozycji też coś, czego nie mam ja, czyli wyloty z Frankfurtu i Monachium na Daleki Wschód i vice versa.
Takie obserwacje to bardzo fajna rzecz - kilka razy widziałem Twoje zdjęcia z działki i masz tam świetny teren, bardzo otwarty.
_________________ Użytkownicy forum LukeDiRT są jak rodzina
Aktualna pora roku: wielki test dla naszego klimatu
Hobby: Większość z wymienionych Pomógł: 130 razy Wiek: 25 Dołączył: 01 Maj 2019 Posty: 12352 Miejsce zamieszkania: Nowy Sącz/Kraków
Wysłany: 2 Listopad 2020, 21:10
Pewnie gdzieś niedaleko jest jakaś baza. Kiedy byłem nad morzem w Sianożętach, to zarówno w 2016 jak i w 2017 roku podczas moich pobytów odbywały się jakieś manewry F16, ale latały bardzo wysoko, tak że tylko raz zdołałem ledwo zauważyć jeden z nich. Hałas robiły za to przedni
PS. Przed zawieszeniem tych lotów, czasami (w zależności od dopuszczonego korytarza) nad Twoim regionem przelatywały samoloty na najdłuższej pozbawionej międzylądowania trasie świata - z Londynu do Perth w Australii
_________________ Użytkownicy forum LukeDiRT są jak rodzina
Aktualna pora roku: wielki test dla naszego klimatu
Hobby: Większość z wymienionych Pomógł: 24 razy Wiek: 26 Dołączył: 02 Sty 2020 Posty: 16302 Miejsce zamieszkania: gmina Zielonki/Kraków
Wysłany: 1 Kwiecień 2021, 12:42
Taka dyscyplina "sportowa" wygląda na ciekawą, choć oczywiście trzeba poświęcać pewnie co nieco czasu.
PiotrNS napisał/a:
12.09.2018
Boeing 737-800 Turkish Airlines TC-JVJ Billund - Stambuł (2016)
Boeing 777-200 Asiana Airlines HL8254 Seul - Rzym (2012)
Boeing 777-300 Azur Air VQ-BZY Moskwa - Enfidha (2005)
Airbus A380 Emirates A6-EUY Kopenhaga - Dubaj (2017)
Airbus A321 Onur Air TC-OBZ Antalya - Bydgoszcz (1998)
Boeing 777-200 Alitalia I-DBM Tokio - Rzym (2003)
Airbus A320 S7 Airlines VQ-BRD Neapol - Moskwa (2012)
Boeing 737-800 Aerofłot VP-BRF Rzym - Moskwa (2013)
Boeing 777-300 Turkish Airlines TC-LJF Stambuł - Toronto (2016)
Boeing 747-800 Korean Air HL7638 Seul - Rzym (2016)
Airbus A320 Air Moldova ER-AXL Londyn - Kiszyniów (2006)
Airbus A319 Finnair OH-LVC Helsinki - Budapeszt (2000)
Airbus A320 Wizz Air HA-LYO Malmo - Debreczyn (2015)
Airbus A321 S7 Airlines VP-BPC Alicante - Moskwa (2013)
Airbus A321 Finnair OH-LZD Helsinki - Dubrownik (2000)
Boeing 787-900 El Al Israeli Airlines 4X-EDF Tel Awiw - Newark (2018)
Boeing 737-800 SAS LN-RGD Rodos - Umea (2013)
Boeing 737-400 Enter Air LZ-CGW Heraklion - Gdańsk (1996)
Airbus A321 Small Planet Airlines SP-HAX Korfu - Warszawa (2006)
Boeing 737-700 Jet Time OY-JTY Tivat - Helsinki (2001)
Boeing 737-800 Norwegian LN-NHE Oslo - Prisztina (2015)
Embraer 175 LOT SP-LII Kluż Napoka - Warszawa (2009)
Bombardier CRJ-900 Lufthansa D-ACKE Lwów - Monachium (2006)
Boeing 787-800 Qatar Airways A7-BCJ Kopenhaga - Ad Dauha (2014)
Airbus A321 Thomas Cook Airlines OY-TCD Karlstadt - Rodos (2014)
Boeing 767-300 Austrian Airlines OE-LAZ Wiedeń - Pekin (1999)
Boeing 777-200 Austrian Airlines OE-LPC Wiedeń - Tokio (2002)
Boeing 777-300 Qatar Airways A7-BAE Ad Dauha - Berlin (2009)
12.10.2018
Boeing 787-800 Scoot Airlines 9V-OJG Berlin - Singapur (2018)
Airbus A380 Emirates A6-EEG Dubaj - Nowy Jork (2013)
Airbus A320 Wizz Air HA-LYX Kijów - Memmingen (2018)
Airbus A320 Small Planet Airlines LY-SPJ Katania - Wilno (1997)
Boeing 737-800 Ryanair SP-RSA Rodos - Gdańsk (2014)
Boeing 737-800 Turkish Airlines TC-JVT Stambuł - Billund (2016)
Airbus A350-900 Qatar Airways A7-ALD Ad Dauha - Atlanta (2015)
Airbus A320 Alitalia I-DTE Rzym - Moskwa (2009)
Boeing 777-200LR Qatar Airways A7-BBF (Ad Dauha - Houston (2010)
Boeing 777-300 Qatar Airways A7-BAX Ad Dauha - Montreal (2012)
Airbus A321 Turkish Airlines TC-JTR Gotenburg - Stambuł (2017)
Airbus A320 Iraqi Airways YI-ARD Irbil - Kopenhaga (2013)
Airbus A330-300 Turkish Airlines TC-LNC Kopenhaga - Stambuł (2016)
Boeing 787-900 El Al Israeli Airlines 4X-EDF Tel Awiw - Nowy Jork (2018)
Airbus A380 Emirates A6-EUI Dubaj - Houston (2017)
Boeing 787-800 Royal Jordanian Airlines JY-BAG Amman - Chicago (2016)
Embraer 195 LOT SP-LNI Warszawa - Belgrad (2008)
Boeing 737 MAX 8 Norwegian EI-FYI Split - Helsinki (2018)
Boeing 787-900 Etihad Airlines A6-BLC Abu Zabi - Waszyngton (2015)
Boeing 737-800 Travel Service OM-JEX Rodos - Katowice (2001)
Boeing 737-800 Blue Air YR-BMI Londyn - Iasi (1998)
Boeing 787-900 Air Canada C-FRTG Tel Awiw - Toronto (2017)
Airbus A321 Wizz Air HA-LXZ Budapeszt - Malmo (2018)
Boeing 777-300 Turkish Airlines TC-LJA Stambuł - San Francisco (2015)
Boeing 777-200 Asiana Airlines HL8254 Seul - Wenecja (2012)
Boeing 767-300 TUI PH-OYI Warszawa - Antalya (2000)
Airbus A330-200 Air China B-6541 Mediolan - Szanghaj (2012)
Boeing 737-500 UTair VP-BYK Wiedeń - Moskwa (1998)
Airbus A320 Aerofłot VQ-BCM Zagrzeb - Moskwa (2009)
Boeing 777-300 Turkish Airlines TC-JJI Stambuł - Miami (2010)
Boeing 747-400 Asiana Cargo HL7436 Moskwa - Wiedeń (2002)
Boeing 767-300 TUI G-OBYG Kos - Sztokholm (1999)
Embraer 195 LOT SP-LNK Warszawa - Koszyce (2009)
Airbus A330-200 Air China B-5918 Barcelona - Szanghaj (2013)
Boeing C-17 Globemaster III Amerykańskie Siły Powietrzne 02-1110 Ankara - USA (2003)
Boeing 737-800 Rossiya Airlines VP-BUS Nicea - Moskwa (2015)
Boeing 787-800 Royal Jordanian Airlines JY-BAA Amman - Nowy Jork (2014)
Airbus A320 Air France F-GKXS Paryż - Kijów (2008)
Airbus A330-300 Hainan Airlines B-1021 Rzym - Czongking (2017)
Bombardier Challenger 850 VQ-BOV Rusline Wenecja - Sankt Petersburg (2008)
Airbus A330-300 Turkish Airlines TC-LNG Stambuł - Waszyngton (2016)
Bombardier Dash 8 Q400 LOT OY-YBY Warszawa - Kluż Napoka (2007)
Boeng 737-800 Ryanair EI-FEH Tel Awiw - Wrocław (2014)
Boeing 787-800 China Southern Airlines B-2727 Rzym - Wuhan (2013)
Airbus A320 Ural Airlines VQ-BGI Bratysława - Moskwa (2012)
Boeing 737-500 Belavia EW-294PA Mediolan - Mińsk (1996)
Airbus A320 Pegasus Airlines TC-NBS Kopenhaga - Stambuł (2018)
Airbus A350-900 Cathay Pacific B-LRL Barcelona - Hongkong (2017)
07.02.2019
Boeing 777-300 Saudi Arabian Airlines HZ-AK23 Dżudda - Los Angeles (2014)
Boeing 737-800 Enter Air SP-ENG Hurgada - Poznań (2002)
Boeing 777-300 Etihad Airways A6-ETI Abu Zabi - Toronto (2012)
Airbus A320 Royal Jordanian Airlines JY-AYQ Amman - Kopenhaga (2011)
Airbus A380 Etihad Airways A6-APE Abu Zabi - Nowy Jork (2015)
Boeing 787-800 Royal Jordanian Airlines JY-BAC Amman - Nowy Jork (2014)
Boeing 737-800 Aerofłot VP-BRH Bolonia - Moskwa (2013)
Bombardier CRJ-900 Lufthansa D-ACNW Monachium - Lwów (2011)
Airbus A220-300 Air Baltic YL-CSB Ryga - Budapeszt (2016)
Boeing 777-200 United Airlines N57016 Tel Awiw - Newark (2000)
Airbus A330-200 Air China B-6117 Wiedeń - Pekin (2008)
Embraer 195 LOT SP-LNE Budapeszt - Warszawa (2012)
Boeing 777-300 Egyptair SU-GDR Kair - Nowy Jork (2011)
Airbus A321 Aerofłot VP-BTK Barcelona - Moskwa (2018)
Airbus A320 Get Jet Airways LY-FOX Budapeszt - Helsinki (1999)
Boeing 737-800 Pobeda VP-BPV Trevisio - Moskwa (2019)
Boeing 777-300 Kuwait Airlines 9K-AOM Kuwejt - Nowy Jork (2017)
Airbus A321 Aerofłot VQ-BED Mediolan - Moskwa (2009)
Bombardier CRJ-900 Lufthansa D-ACKA Monachium - Rzeszów (2006)
Airbus A350-900 Qatar Airways A7-ALT Ad Dauha - Dallas (2017)
Airbus A320 Aerofłot VP-BTK Belgrad - Moskwa (2013)
Boeing 787-800 Qatar Airways A7-BCY Ad Dauha - Dublin (2015)
Boeing 737-800 Turkish Airlines TC-JVG Sztokholm - Stambuł (2014)
Airbus A380 Emirates A6-EUX Dubaj - Kopenhaga (2017)
Podziwiam obszerną listę lotów, którą sporządziłeś, sam bym nie pamiętał tylu samolotów, choć w sumie jak podałeś z jakich stron korzystasz, by śledzić "ruch powietrzny", to sprawa wydaje się nieco prostsza. No ale refleks musisz mieć i tak bez wątpienia bardzo dobry, mnie by wiele rzeczy minęło.
_________________ Jestem za ograniczeniem do minimum wilgotnego gorąca i wilgotnych upałów.
Jak napiszę gdziekolwiek głupoty, to bardzo Was przepraszam.
Głowa jest od tego, by włosy miały na czym rosnąć.
Hobby: Większość z wymienionych Pomógł: 130 razy Wiek: 25 Dołączył: 01 Maj 2019 Posty: 12352 Miejsce zamieszkania: Nowy Sącz/Kraków
Wysłany: 29 Kwiecień 2021, 19:58
Bartek617 napisał/a:
Podziwiam obszerną listę lotów, którą sporządziłeś, sam bym nie pamiętał tylu samolotów, choć w sumie jak podałeś z jakich stron korzystasz, by śledzić "ruch powietrzny", to sprawa wydaje się nieco prostsza.
Po dokonaniu obserwacji każdy samolot zapisuję w sobie w zeszycie, na bieżąco Zapisuję je łącznie z numerem rejestracyjnym i czasami zdarza się, że po jakimś czasie ten sam samolot pojawia się na moim niebie ponownie, miło jest mi go znowu powitać Niektórych niestety już nie zobaczę. Choć oficjalne decyzje jeszcze nie zapadły, z powodu pandemii niemal na pewno wyeliminowane zostaną Airbusy A380 arabskich linii lotniczych Etihad Airways. Bardzo lubiłem te samoloty, ponieważ złote malowanie dodawało im blasku i prestiżu. Podziwiając je przez teleskop, zawsze myślałem o przepychu na pokładzie i niewyobrażalnie bogatych ludziach, którzy siedzą tuż za oknami, w które prawie zaglądałem - pierwsza klasa w tych samolotach uchodziła bowiem za najbardziej luksusową klasę podróży lotniczych w ogóle. Niestety pandemia utrudniła posługiwanie się tak potężnymi samolotami, które z racji wysokiej emisyjności i pojawiania się na rynku bardziej rentownych maszyn, już wcześniej przeżywały kryzys (zawieszenie produkcji A380 miało miejsce jeszcze przed pandemią).
Co do refleksu, nie jest to takie trudne. Mając teleskop na montażu Dobsona, można łatwo śledzić samolot na niebie, podążać za nim płynnym ruchem i nie tracić z pola widzenia. Ta pasja najlepiej nauczyła mnie kierunków świata - teraz kiedy widzę na radarze z którego kierunku nadleci samolot, już wiem w którym punkcie na niebie go zauważę
_________________ Użytkownicy forum LukeDiRT są jak rodzina
Aktualna pora roku: wielki test dla naszego klimatu
Hobby: Większość z wymienionych Pomógł: 24 razy Wiek: 26 Dołączył: 02 Sty 2020 Posty: 16302 Miejsce zamieszkania: gmina Zielonki/Kraków
Wysłany: 1 Maj 2021, 12:57
Ja niestety nie posiadam teleskopu , jedynie wojskową lornetkę (z której można byłoby zobaczyć większe wzniesienia na południe ode mnie na upartego, ale przy dobrej widoczności).
_________________ Jestem za ograniczeniem do minimum wilgotnego gorąca i wilgotnych upałów.
Jak napiszę gdziekolwiek głupoty, to bardzo Was przepraszam.
Głowa jest od tego, by włosy miały na czym rosnąć.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum